Dobra praktyka z Pucka

gru 28, 2019

Partycja i Dawid – wejście do szkoły i zajęcia z pierwszakami

Dobra praktyka

Patrycja weszła z zajęciami football3 do szkoły, w której nie jest nauczycielką, na zajęcia edukacji wczesnoszkolnej. Okazało się, że zajęcia football3 dobrze wpisują się w ten kontekst – z jednej strony stanowią urozmaicenie dla dzieci, z drugiej, odciążają nauczycieli i nauczycielki wychowania wczesnoszkolnego, którzy nie zawsze czują się w tym obszarze pewnie, z trzeciej – odpowiadają na wyzwania stawiane obecnie przed szkołami (np. rozwój kompetencji miękkich)

 

Co zostało zrealizowane?

W Pucku Fair Play Program realizuje Stowarzyszenie Port. Organizacja działa w szerszym obszarze społecznym m. in. realizując półkolonie i kolonie dla dzieci z powiatu. W ostatnim czasie wzmacnia też lokalną współpracę z Puckiem, m. in. będąc partnerem projektu „Rewitalizacja Centrum Miasta Puck”. W obszarze sportowym stowarzyszenie prowadzi m. in. zajęcia z piłki nożnej dla dziewczynek. Pracę w szkołach Liderka Patrycja rozpoczęła już w pilotażowej edycji programu, gdzie została zaangażowana jedna klasa podstawowa (pierwsza) w szkole, w której nauczycielką była jej bliska osoba. W kolejnej edycji programu zajęcia z football3 odbywają się już w różnych klasach, w tym – integracyjnej.


Patrycja podzieliła się spostrzeżeniami względem prowadzenia zajęć z małymi dziećmi: Football3 wymaga od nich skupienia, a to znaczy, że muszą się wcześniej zmęczyć. W tym celu potrzeba dwóch godzin lekcyjnych, szczęśliwie w edukacji wczesnoszkolnej nauczycielki decydują o strukturze zajęć, więc mogą też zdecydować o 2 godzinach lekcji WF pod rząd.

Trzeba powoli wprowadzać zasady. Nie ma możliwości wprowadzenia wszystkich elementów football3 za jednym razem. Liderka zaczynała od wprowadzenia cieszynek, następnie stref dialogu.  Są dzieci, które buntują się na zasady football3. Dla nich piłka nożna ma określone zasady i chęć rywalizacji i walka o zwycięstwo jest tą kluczową. Stąd też to trenujące dzieci są najtrudniejsze do przekonania do football3.

Football3 świetnie wypełnia zapotrzebowanie na budowanie umiejętności społecznych wśród dzieci – Patrycja zwróciła uwagę, że już 7 latki potrafią się tak zapomnieć w trakcie gry, że nie chcą podać sobie ręki.


Liderka przywołała też myśl, że football3 to trochę powrót do czasu zabawy na podwórku dla pokolenia lat -70 czy -80tych. Wymaga bowiem samoorganizacji, wymyślania zasad, dogadywania się – nie tylko wykonywania poleceń. Obecnie jest już duża dostępność zorganizowanych zajęć pozalekcyjnych czy sportowych ale mniej czasu poświęca się na zajęcia niezorganizowane/spontaniczne – jest to bardzo duża różnica. Od dzieci football3 wymaga więc kreatywności i umiejętności społecznych.

 

Z obserwacji Liderki wynika, że nauczyciele wychowania wczesnoszkolnego- chętnie oddają obszar WF osobom z zewnątrz (to również obserwacja programu Mały Mistrz). Ona sama obserwowała duże otwarcie się na zewnętrznego prowadzącego, tym bardziej, że football3 odpowiada nauczycielom, którzy obserwują, że wymaga on opanowania, słuchania czy dawania informacji zwrotnej.


W perspektywy szkoły ważny jest integrujący charakter zajęć football3 i możliwość zaangażowania w nie rodzica. Stąd też łatwo z sukcesem przeprowadzić turnieje i imprezy z wykorzystaniem football3. Oprócz tego obszary, których wymaga football3 – integracja, współpraca, zespołowość – wpisują się miękkie umiejętności będące obecnie przedmiotem zainteresowania szkoły jako instytucji. Szkole i dyrekcji zależy też możliwości pokazania, że inwestuje w programy celujące w rozwijanie umiejętności miękkich – tzn. wyróżników, stanowiących o realizowanych przez nie programach, w co mógłby wpisywać się Fair Play Program.

 

Co się musiało zadziać, by było to możliwe?

  • Umiejętność pokazania i udowodnienia wartości football3 na różnych poziomach: dzieci, nauczycieli wychowania wczesnoszkolnego, dyrekcji
  • Wsparcie i zaangażowanie nauczycieli wychowania wczesnoszkolnego w zajęcia football3
  • Realizacja zajęć football3 w formie atrakcyjnej dla dzieci – tzn. dużo urozmaicania, nie za dużo zasad na jeden raz
  • Relacje towarzyskie / wcześniejsza współpraca ze szkołami potrzebna do możliwości wejścia do szkół
  • Czas do prowadzenia zajęć w godzinach pracy szkoły

Autor:  dr Paweł Zembura – sportimpakt.org  / Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego


Materiał zrealizowany w ramach projektu „Fair Play Program = Akademia + Drużyny + Grywalizacja + Forum + Badania” realizowanego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 r. koordynowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz przy wsparciu finansowym Fundacji Orlen w ramach projektu Fair Play Stacje w Fair Play Programie

Najnowsze wpisy

football3 empower girls | podsumowanie 2021/22

football3 empower girls | podsumowanie 2021/22

Prezentujemy dwujęzyczne statystyczne podsumowanie projektu football3 empower girls, female and Global Goals in Poland  zrealizowanego dzięki wsparciu finansowemu UEFA Foundation  oraz dofinansowany z Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich - priorytet...

czytaj dalej
spotkanie uczestników projektu adidas Breaking Barriers

spotkanie uczestników projektu adidas Breaking Barriers

W dniach 12-15 lipca nasze dziewczyny z projektu adidas Breaking Barriers uczestniczyły w pierwszym spotkaniu całego zespołu projektu. Nasze championki i przedstawicielki organizacji miały przyjemność spotkać się pierwszy raz na żywo z innymi organizacjami...

czytaj dalej
Graliśmy dla dobra i pokoju

Graliśmy dla dobra i pokoju

24 marca 2022 r. Ukrainę pogrążyła wojna. W 100% jesteśmy przeciw wojnie! w 100% jesteśmy za pokojem! dlatego zdecydowaliśmy, że wszystkie turnieje football3 w tym roku będą naszą wspólną demonstracją na rzecz pokoju na Ukrainie i na świecie! Zjednoczyliśmy się z...

czytaj dalej
football3 for peace | Warszawa 2022

football3 for peace | Warszawa 2022

Z football3 pomagamy odkrywać super moce dzieci Ponad 200 dziewczyn i chłopców rozegrało wyjątkowy turniej football3 dla pokoju, dzieci i nauczycielki nauczania wczesnoszkolnego reprezentowały szkoły podstawowe z całej Polski, w większości z terenów wiejskich i małych...

czytaj dalej