Dobra praktyka z Olsztynka

gru 27, 2019

Olsztynek – zajęcia z dziećmi i mocna grupa wolontariuszy

Co jest dobrą praktyką

Wyróżnikiem w realizacji programu Fair Play w Olsztynku jest wiek dzieci, uczestniczących w zajęciach, jak również liczba wolontariuszy zaangażowanych w Program.

 

Co zostało zrealizowane?

Uczestnikami zajęć football3 w Olsztynku są dzieci ze szkoły podstawowej, na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Lider ma zarówno wykształcenie pedagogiczne w pracy z dziećmi na tym początkowym etapie edukacji, jak również jest nauczycielem wychowania fizycznego. Wcześniej pracował również jako animator Orlika, a obecnie prowadzi regularne zajęcia dla dziewcząt w klubie Perła Olsztynek. Co wyjątkowe, grupy składają się nawet z dzieci w wieku 4-5 lat. Zajęcia football3 odbywały się w „okienkach” pomiędzy zajęciami Zbyszka – czyli w godzinach szkolnych. Organizacyjnie było to wyzwaniem, ale inni nauczyciele wspierali inicjatywę np. umożliwiając udział w zajęciach wolontariuszom należącym do Fair Play Drużyny.


W przekonaniu Lidera prowadzenie zajęć football3 z małymi dziećmi jest o tyle trudne, że wymaga bardzo dużej elastyczności. To znaczy – każda klasa to „nowa jakość” i trzeba umieć dostosować tryb nauki football3 do ich możliwości. Lider zwrócił uwagę, że możliwość wyboru np. dotycząca zasad gry, dyscyplinowała dzieci – to znaczy, że powszechne przyjęcie zasad przed grą powodowało, że chętniej ich przestrzegali. Podkreślił też, że dokładał starań, żeby możliwie duży wkład w football3 wychodził od dzieci – w innym wypadku – bardzo trudno było wdrażać wiele skomplikowanych zasad rozgrywki. Zajęcia, w których to dzieci wybierają zasady dają również upust ich kreatywności w związku z czym spectrum zasad czy sposobów świętowania strzelonej bramki cały czas się rozszerza.


Takie podejście – oddolnej realizacji zajęć Zbyszek stosuje też w swoich innych grupach. Podkreślał przy tym, że football3 ułatwia podobne podejście, uczy też spontaniczności, gdzie nie ma odgórnego planu i trzeba samemu kreować. Odwołał się do „inteligencji boiskowej” jako odpowiednika takiej cechy w sportowym kontekście. Z obserwacji Lidera inni nauczyciele obserwując zajęcia football3 wyrażali zdziwienie otwartością dzieci do rozmowy między sobą np. w strefach dialogu. W zajęciach młodych dzieci są też składowe football3, które trudniej im opanować, przykładowo – przyznawanie sobie punktów fair play po rozgrywce. Tu kluczową rolę odgrywają mediatorzy, którymi w Olsztynku byli wolontariusze.


Zbyszek zwrócił uwagę, że jego zespół wolontariuszy (Drużyna Fair Play) jest bardzo zróżnicowany i ciągle się powiększa. Stanowią go osoby, które wcześniej współpracowały z Liderem przy organizacji dużych turniejów w piłce kobiecej, jak również młodzież ze starszych klas szkoły podstawowej. To ona uczestniczy głównie w roli wolontariuszy w trakcie zajęć football3 w szkole. Drużyna Fair Play to przede wszystkim osoby, które bezpośrednio zaprosił Lider lub ich znajomi. Zbyszek zwrócił uwagę, że udział w zespole Fair Play może być szczególnie atrakcyjny dla młodszych wolontariuszy. Dla nich taki zespół może stanowić wręcz drugą rodzinę i tradycyjnie w poczynaniach Zbyszka do jego pomocy trafiały różne osoby, w tym dzieci z trudniejszych środowisk. W przekonaniu Lidera bycie częścią drużyny wolontariuszy daje możliwość udział w grupie, w której są zasady, panuje szacunek między uczestnikami, a dodatkowo mogą realizować swoje pomysły i być w tych aktywnościach wspierani.

 

Co musiało się zadziać, by było to możliwe?

  • Do pracy z dziećmi na wczesnym etapie edukacji potrzeba doświadczonego lidera – bo wymaga to dużej elastyczności w realizacji zajęć
  • W pracy z dziećmi w takim kontekście przydaje się też przygotowanie pedagogiczne – choćby wzięcie pod uwagę możliwość skupienia uwagi przez małe dziecko
  • W przypadku budowania zespołu niezbędne jest danie wolontariuszom poczucia, że robią coś wartościowego, szczególnego (tu – mogli się np. czasem zwolnić z lekcji)
  • Atrakcyjność Programu dla wolontariuszy brała się też z jasnego komunikowania wartości, na których program (i relacje w grupie) się opierają. Jasne ich przedstawienie zdaje się rolą lidera

Autor:  dr Paweł Zembura – sportimpakt.org  / Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego


Materiał zrealizowany w ramach projektu „Fair Play Program = Akademia + Drużyny + Grywalizacja + Forum + Badania” realizowanego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 r. koordynowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz przy wsparciu finansowym Fundacji Orlen w ramach projektu Fair Play Stacje w Fair Play Programie

Najnowsze wpisy

#lekcje football3 – innowacje | Mrągowo 2022

#lekcje football3 – innowacje | Mrągowo 2022

w Szkole Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika oraz Szkole Podstawowej nr 4 im. Generała Grota Roweckiego w Mrągowie zorganizowano 24 innowacyjne lekcje football3, które umożliwiają dziewczynkom i chłopcom równy dostęp do sportu i aktywności fizycznej Działania...

czytaj dalej
innowacyjne #lekcje football3 | Gdańsk 2022

innowacyjne #lekcje football3 | Gdańsk 2022

w Szkole Podstawowej nr 89 im. Tadeusza Mazowieckiego w Gdańsku zorganizowano 72 lekcje football3, jako formę innowacji pedagogicznych, które umożliwiają dziewczynkom i chłopcom równy dostęp do sportu i aktywności fizycznej Lekcje football3 zostały zorganizowane przez...

czytaj dalej
#lekcje football3 | Nowa Góra 2022

#lekcje football3 | Nowa Góra 2022

w Szkole Podstawowej im. Zbigniewa Dłużniewskiego w Nowej Górze zorganizowano 17 innowacyjnych lekcji football3, które umożliwiają dziewczynkom i chłopcom równy dostęp do sportu i aktywności fizycznej Lekcje football3 zostały zorganizowane przez 3 nauczycielek...

czytaj dalej
FIFA Foundation

FIFA Foundation

football3 empower girls, women and Global Goals in Poland after COVID times Inequalities and exclusion of girls and women is one of the biggest problems of sport in Poland. The isolation and exclusion of women and girls is confirmed by statistics. In football, the...

czytaj dalej