Dobra praktyka z Olsztynka

gru 27, 2019

Olsztynek – zajęcia z dziećmi i mocna grupa wolontariuszy

Co jest dobrą praktyką

Wyróżnikiem w realizacji programu Fair Play w Olsztynku jest wiek dzieci, uczestniczących w zajęciach, jak również liczba wolontariuszy zaangażowanych w Program.

 

Co zostało zrealizowane?

Uczestnikami zajęć football3 w Olsztynku są dzieci ze szkoły podstawowej, na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Lider ma zarówno wykształcenie pedagogiczne w pracy z dziećmi na tym początkowym etapie edukacji, jak również jest nauczycielem wychowania fizycznego. Wcześniej pracował również jako animator Orlika, a obecnie prowadzi regularne zajęcia dla dziewcząt w klubie Perła Olsztynek. Co wyjątkowe, grupy składają się nawet z dzieci w wieku 4-5 lat. Zajęcia football3 odbywały się w „okienkach” pomiędzy zajęciami Zbyszka – czyli w godzinach szkolnych. Organizacyjnie było to wyzwaniem, ale inni nauczyciele wspierali inicjatywę np. umożliwiając udział w zajęciach wolontariuszom należącym do Fair Play Drużyny.


W przekonaniu Lidera prowadzenie zajęć football3 z małymi dziećmi jest o tyle trudne, że wymaga bardzo dużej elastyczności. To znaczy – każda klasa to „nowa jakość” i trzeba umieć dostosować tryb nauki football3 do ich możliwości. Lider zwrócił uwagę, że możliwość wyboru np. dotycząca zasad gry, dyscyplinowała dzieci – to znaczy, że powszechne przyjęcie zasad przed grą powodowało, że chętniej ich przestrzegali. Podkreślił też, że dokładał starań, żeby możliwie duży wkład w football3 wychodził od dzieci – w innym wypadku – bardzo trudno było wdrażać wiele skomplikowanych zasad rozgrywki. Zajęcia, w których to dzieci wybierają zasady dają również upust ich kreatywności w związku z czym spectrum zasad czy sposobów świętowania strzelonej bramki cały czas się rozszerza.


Takie podejście – oddolnej realizacji zajęć Zbyszek stosuje też w swoich innych grupach. Podkreślał przy tym, że football3 ułatwia podobne podejście, uczy też spontaniczności, gdzie nie ma odgórnego planu i trzeba samemu kreować. Odwołał się do „inteligencji boiskowej” jako odpowiednika takiej cechy w sportowym kontekście. Z obserwacji Lidera inni nauczyciele obserwując zajęcia football3 wyrażali zdziwienie otwartością dzieci do rozmowy między sobą np. w strefach dialogu. W zajęciach młodych dzieci są też składowe football3, które trudniej im opanować, przykładowo – przyznawanie sobie punktów fair play po rozgrywce. Tu kluczową rolę odgrywają mediatorzy, którymi w Olsztynku byli wolontariusze.


Zbyszek zwrócił uwagę, że jego zespół wolontariuszy (Drużyna Fair Play) jest bardzo zróżnicowany i ciągle się powiększa. Stanowią go osoby, które wcześniej współpracowały z Liderem przy organizacji dużych turniejów w piłce kobiecej, jak również młodzież ze starszych klas szkoły podstawowej. To ona uczestniczy głównie w roli wolontariuszy w trakcie zajęć football3 w szkole. Drużyna Fair Play to przede wszystkim osoby, które bezpośrednio zaprosił Lider lub ich znajomi. Zbyszek zwrócił uwagę, że udział w zespole Fair Play może być szczególnie atrakcyjny dla młodszych wolontariuszy. Dla nich taki zespół może stanowić wręcz drugą rodzinę i tradycyjnie w poczynaniach Zbyszka do jego pomocy trafiały różne osoby, w tym dzieci z trudniejszych środowisk. W przekonaniu Lidera bycie częścią drużyny wolontariuszy daje możliwość udział w grupie, w której są zasady, panuje szacunek między uczestnikami, a dodatkowo mogą realizować swoje pomysły i być w tych aktywnościach wspierani.

 

Co musiało się zadziać, by było to możliwe?

  • Do pracy z dziećmi na wczesnym etapie edukacji potrzeba doświadczonego lidera – bo wymaga to dużej elastyczności w realizacji zajęć
  • W pracy z dziećmi w takim kontekście przydaje się też przygotowanie pedagogiczne – choćby wzięcie pod uwagę możliwość skupienia uwagi przez małe dziecko
  • W przypadku budowania zespołu niezbędne jest danie wolontariuszom poczucia, że robią coś wartościowego, szczególnego (tu – mogli się np. czasem zwolnić z lekcji)
  • Atrakcyjność Programu dla wolontariuszy brała się też z jasnego komunikowania wartości, na których program (i relacje w grupie) się opierają. Jasne ich przedstawienie zdaje się rolą lidera

Autor:  dr Paweł Zembura – sportimpakt.org  / Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego


Materiał zrealizowany w ramach projektu „Fair Play Program = Akademia + Drużyny + Grywalizacja + Forum + Badania” realizowanego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 r. koordynowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz przy wsparciu finansowym Fundacji Orlen w ramach projektu Fair Play Stacje w Fair Play Programie

Najnowsze wpisy

Raport ewaluacyjny opracowany przez SportImpakt

Raport ewaluacyjny opracowany przez SportImpakt

Niniejszy raport stanowi opis badań ewaluacyjnych projektu „football3 wzmacnia pozycję dziewcząt i kobiet i promuje równość w sporcie” stowarzyszenia Trenuj Bycie Dobrym. Został on przygotowany na podstawie badań ewaluacyjnych, obejmujących obserwacje, warsztaty...

czytaj dalej
Wyniki konkursu „z football3 odkrywamy super MOCe dzieci”

Wyniki konkursu „z football3 odkrywamy super MOCe dzieci”

Gala football3 w szkole, dnia 16 lutego 2023, była również niesamowitą okazją, aby przedstawić 𝐖𝐲𝐧𝐢𝐤𝐢 𝐤𝐨𝐧𝐤𝐮𝐫𝐬𝐮 „𝐙 𝐟𝐨𝐨𝐭𝐛𝐚𝐥𝐥𝟑 𝐨𝐝𝐤𝐫𝐲𝐰𝐚𝐦𝐲 𝐬𝐮𝐩𝐞𝐫 𝐦𝐨𝐜𝐞 𝐝𝐳𝐢𝐞𝐜𝐢” skierowanego do nauczycielek/li edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycieli wspierających ich pracę. Podstawowe...

czytaj dalej
Gala football3 w szkole | Warszawa 2024

Gala football3 w szkole | Warszawa 2024

Dnia 16 lutego 2024, w adidas Brand Center, odbyła się Gala football3 w szkole" podczas której podsumowaliśmy działania projektowe projektu "football3 wzmacnia pozycję dziewcząt i kobiet i promuje równość w sporcie" Wzięło w niej udział 75 uczestników, byli wśród nich...

czytaj dalej