#football3 to o wiele więcej niż gra, szczególnie wtedy, gdy metoda jest wykorzystywana do celów edukacyjnych. Zależało nam by ostatni sezon naszych działań, przypadający na rok szkolnych 2021/22 był poświęcony popularyzacji football3 w szkołach, wśród nauczycielek nauczania wczesnoszkolnego oraz wśród uczennic i uczniów klas I-III.
Dzięki dużej determinacji naszych liderek i liderów oraz świetnej współpracy ze szkołami w 2021 r. przeprowadziliśmy pilotażowe certyfikowane szkolenia ze stosowania metody, skorzystało z nich ponad 140 osób. W efekcie wyszkoliliśmy kadrę trenerów i mediatorów football3, z czego ponad 60% stanowiły kobiety, gotowych do prowadzenia wysokiej jakości zajęć z football3. W tym samym czasie, grupa ta organizując ponad 215 lekcji football3, zdobyła ogromne doświadczenie praktyczne. Wszystko w zorganizowanej strukturze współpracy.
Z takim doświadczeniem przyjęliśmy założenie, by lekcje z football3 jeszcze bardziej sprzyjały celom edukacyjnym placówek oświatowych– tak by metoda pomagała rozwijać wśród uczennic i uczniów zarówno cechy psychofizycznych i społeczno-kulturowych (ze szczególnym naciskiem na rozwój kompetencji społecznych dzieci). Organizatorom lekcji (liderom, nauczycielkom nauczania wczesnoszkolnego) daliśmy ambitne zadanie, by każda lekcja football3, miała tzw. Społeczny temat przewodni z katalogu wartości: empatii, szacunku, współpracy, równości, uczciwości, dialogu, optymizmu, odpowiedzialności, pomagania, cierpliwości oraz z katalogu tematycznego związanego z Celami Zrównoważonego Rozwoju. Mimo utrudnień związanych z pandemią Covid-19 – to zadanie zostało zrealizowane wyśmienicie.
(…to zadanie) Pokazało nam, że nauczyciele (w tym w szczególności nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego), to grupa wyjątkowa, mocno skoncentrowana na wszechstronnym rozwoju dzieci, przygotowana do mądrego i kreatywnego wykorzystywania różnorodnych narzędzi w codziennej pracy oraz świetnie reagująca na możliwości współpracy. Te wszystkie cechy powodują, że mądrze opracowane i wykorzystane metody sportowe – przyjazne dzieciom oraz ich rozwojowi (każdy dobry pedagog wie, że poprzez zabawę dzieci uczą się o wiele szybciej i mają z tego o wiele więcej przyjemności), to przyszłość edukacji. Taki potencjał widzimy w metodzie football3, która dzięki swej prostocie może pomagać w osiąganiu ambitnych celów edukacyjnych.
Założenie to potwierdza realizacja 313 lekcji football3, z których 192 dotyczyło wartości i kompetencji społecznych, a 121 lekcji było poświęconych Celom Zrównoważonego Rozwoju.
Przykłady realizacji
krótki opis jak lekcja football3 została połączona z wybranym tematem
Temat lekcji football3 Cel 16 – pokój na świecie
Uczniowie bardzo przeżywają obecną sytuację w Ukrainie, w związku z tym, jako temat lekcji jednogłośnie wybraliśmy pokój i sprawiedliwość. Rozmawialiśmy na temat pokoju na świecie. Drużynom zostały przydzielone szarfy w kolorach flagi Ukrainy, poza tym uczniowie weszli na boisko wspólnie trzymając się za ręce jako symbol jedności i pokazali znak pokoju.
Temat lekcji football3 Pomaganie
Na początek wprowadzono uczniów w zagadnienie pomagania. Następnie przeprowadzono zabawę w której brali udział wolontariusze i uczestnicy zajęć, mającej na celu przeprowadzenie osoby z zawiązanymi oczami przez tor przeszkód. W trakcie gry wybrano takie otwarte i zamknięte zasady meczowe, aby odpowiadały tematowi pomagania: – gra w parach trzymając się za ręce – po faulu pomagamy wstać z ziemi osobie poszkodowanej – pomagamy w trakcie gry, by każda osoba po kolei strzeliła bramkę.
Temat lekcji football3 Cel 5 – równość płci
Podjęliśmy temat równości i równości płci na boisku. Dzieci bardzo fajnie reagowały na te wartości. Wiedziały co to równość, równość płci. Nie wolno nikogo dyskryminować ze względu na płeć, zarówno na boisku, w szkole, jak i w zabawie. Każdy mecz rozpoczynały dziewczynki, gole były zaliczane pod warunkiem, że zdobywali je naprzemiennie chłopiec i dziewczynka. Chłopcy super się zachowywali na boisku podając piłkę dziewczynkom i traktując je na równi.
Temat lekcji football3 Cel 11 – zrównoważone społeczeństwo
Po zapoznaniu się z treścią celu 11 przeczytanej wskazówki od smerfów przez Antka i burzy mózgow dzieciaków i nauczycieli przeszliśmy do realizacji zadania – uczniowie podzieleni na 4 grupy rysowali zrównoważone miasta jak chcieliby by wyglądały zielone kolorowe osiedla wioski i miasta oraz jak niestety mogą wyglądać jeśli nie zadbamy o środowisko. Jedna z grup której była dziewczynka z urkainy poszli o krok dalej zaczęli rysować jak wyglądają niestety ich miasta zniszczone, pochłonięte pożarem i pełne czołgów…
Temat lekcji football3 Cel 7 – Czysta i dostępna energia
W rozgrzewce , dzieci bawiły się w zabawę „Słońce Świeci, deszcz pada” . Dzieci na komendę „słońce świeci” biegają po boisku , na komendę „wieje wiatr” wykonują przysiad i z rąk wykonują daszek nad głową . Na komendę „deszcz pada- powódź”, muszą jak najszybciej wskoczyć na drabinki. Osoba , która wskoczy jako ostatnia, ma za zadanie wykonać dodatkowe zadanie ruchowe. Zabawa uświadamia dzieci i istnieniu żywiołów, które również przyczyniają się do pozyskiwania z nich energii.
Temat lekcji football3 Cel 13 – działania w dziedzinie klimatu
Postanowiliśmy zadziałać na rzecz klimatu i czystego życia na lądzie, w związku z tym posprzątaliśmy dokładnie cały teren wokół szkoły.W ten sposób pokazaliśmy innym, że przy okazji fajnej zabawy możemy zrobić coś dobrego dla klimatu i planety.
Temat lekcji football3 Współpraca
Rozgrzewka: Berek łapie współćwiczących. Pierwsza osobą , którą złapie dołącza do niego do pary. Każda kolejna złapana osoba podaje rękę berkowi i jego towarzyszom . Zabawa kończy się gdy zostaną złapani wszyscy. Zasady meczowe: 1. Minimum 3 podania przed zdobyciem gola, 2. Bramki strzelane naprzemian przez inne osoby.
Projekt football3 empower girls, female and Global Goals in Poland jest realizowany dzięki wsparciu finansowemu UEFA Foundation oraz dofinansowany z Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich – priorytet PROO1B, zarządzanemu przez Narodowy Instytut Wolności- Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.

















