football3 w szkole to odpowiedź na potrzebę wsparcia nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej w prowadzeniu atrakcyjnych i wartościowych zajęć wychowania fizycznego. football3 promuje równość szans w dostępie do sportu, bez względu na płeć, wiek czy sprawność, wspierając jednocześnie wszechstronny rozwój dzieci
.
Dzięki tej inicjatywie nauczycielki zyskują narzędzia dydaktyczne, które wzbogacają ich codzienną pracę oraz są inspiracją do dalszego rozwoju zawodowego. Dla uczniów to zaś okazja do nauki przez zabawę i budowania pozytywnych nawyków na całe życie.
football3 to metoda, która łączy aktywność fizyczną z nauką kluczowych wartości społecznych, takich jak empatia, współpraca, szacunek czy umiejętność dialogu. Metoda ta pozwala dzieciom odkrywać swoje „superMOCe” i rozwijać kompetencje emocjonalne oraz społeczne.
Podczas lekcji opartych na football3, uczniowie uczą się, że sport to nie tylko rywalizacja, ale także sposób na budowanie solidarnej i wspierającej wspólnoty. Pośrednie oddziaływane metody wykracza poza mury szkolne, wchodząc w interakcje ze społecznością lokalną i rodzicami.
Postaramy się pokazać kluczowe elementy i założenia w sposób przystępny oraz zrozumiały. Chcemy by liczba pedagogów i dzieci, które choć raz zetknęły się z football3 była coraz większa a sama metoda była twórczo rozwijana i dopasowywana do potrzeb konkretnych lokalnych społeczności.
Spis treści artykułu o football3 w szkole:
- Czym jest football3
- Geneza i tło historyczne football3
- Edukacja wczesnoszkolna jako kluczowy kierunek rozwoju football3 w Polsce
- football3 a cele rozwojowe, dzieci wczesnoszkolnych (7-9 lat)
- Długofalowe cele jakie stawiamy przed football3
- Co o football3 mówią nauczycielki, które stosują football3 podczas lekcji w swoich szkołach?
- ABC o football3 w szkole -> Zapraszamy do przeczytania artykułu: ABC o football3 w szkole – z football3 – odkrywamy superMOC
- Zostań mediatorem football3 w szkole -> Zapraszamy do przeczytania artykułu: Zostań mediatorem football3 – z football3 – odkrywamy superMOCe
1. Czym jest football3?
Zacznijmy odwrotnie niż podpowiada to klasyczna definicja. Metoda ta nie jest nastawiona na rywalizację, nie jest drogą eliminacji najsłabszych by wyłonić najlepszych, grą gdzie wygrać trzeba za wszelką cenę, gdzie chodzi tylko o zwycięstwo. Jest za to rozgrywana na małej przestrzeni z bramkami, prowadzoną przez mediatora nie będącym sędzią, drużyny składają się z chłopców i dziewczyn, w pomeczowej dyskusji dzieciaki przyznają przeciwnikom „supermoce”: empatii, szacunku, pomagania, radości odpowiedzialność, uczciwości, optymizmu, równości.
W drużynach różnej płci gracze wspólnie decydują o zasadach przed meczem. Po nim zastanawiają się nad zachowaniem swoim i przeciwników przyznając punkty za gole i grę fair play. Gra odbywa się bez sędziów dlatego gracze muszą nauczyć się jak poprzez dialog i kompromis samodzielnie rozwiązywać konflikty i sporne sytuacje.
2. Geneza i tło historyczne football3
Trzeba cofnąć się do mundialu z 1994 roku rozgrywanego na boiskach USA. I do wydarzeń z Kolumbii, typowanej na „czarnego konia” turnieju. Zabójstwo kapitana pierwszej reprezentacji tego kraju – Andresa Escobara – kilkanaście dni po samobójczym golu w meczu grupowym spowodowało lawinę niespodziewanych wydarzeń. Wiadomość o śmierci piłkarza zastała przy prozaicznych zawodowych czynnościach pracownika uniwersytetu w Medelin, który zaczął zastanawiać się jak futbol mógł dojść do takiego miejsca…Jurgen Grisbeck zdecydował by nie kontynuować kariery naukowej, ale zamiast tego badać zjawisko przemocy w miastach w Kolumbii. Tylko w mundialowym 1994 roku zabito ponad 5000 młodych ludzi na ulicach stolicy tego państwa. Lata 80-te i 90-te minionego wieku zapisały się czarnymi zgłoskami na kartach sportowej i politycznej historii kilku krajów Ameryki Południowej. Sport, a zwłaszcza futbol, który dzięki radiu i telewizji stał się pierwszym tak masowym zjawiskiem, zawsze przyciągał uwagę możnych tego świata. Każdy chętnie ogrzewa się w blasku sławy sportowców oraz próbuje wykazać jak mocno dołożył się do sukcesu. Żaden ustrój i żadne futbolowe państwo pod dowolną szerokością geograficzną nie jest od tego wolne. Ale w Kolumbii a potem w Meksyku piłka nożna stała się polem rywalizacji narkotykowych karteli, silniejszych de facto od ówczesnych struktur państwowych. Na rok przed mundialem zginął Pablo Escobar, najważniejszy element przestępczej konstrukcji, mający potężny wpływ na federację piłkarską Kolumbii. Na dobry wynik reprezentantów postawiono spore pieniądze. Podczas samego turnieju wymuszono zmianę w składzie pierwszej 11-stki emitując wykupioną reklamę w jednej z telewizji, formułującą wprost groźby do sztabu gdyby nie skorzystano z personalnej podpowiedzi. Trenerzy się ugięli, a tragicznym finałem tego co się wówczas działo było zabójstwo wspomnianego Andreasa Escobara (notabene domykającego wówczas swój transfer do włoskiej serie A).
W takiej rzeczywistości w 1996 roku Jurgen Grisbeck wraz z przyjaciółmi opracował projekt Fútbola la Paz – czyli piłka nożna dla pokoju. Zaczęli organizować regularne mecze i turnieje piłki nożnej aby ułatwić dialog między młodymi ludźmi, którzy mieli bezpośredni kontakt z przemocą, bronią, konfliktami zbrojnymi. Gra odbywała się bez sędziego i podkreślała wartości takie jak równość płci, zasady fair play i rozwiązywanie konfliktów bez używania przemocy.
W kolejnych latach metoda została rozwinięta przez członków międzynarodowej sieci współpracy organizacji społecznych i sportowych Common Goal w kompleksową metodologię. Skupioną na takich wyzwaniach jak integracja społeczna, równość płci, zdrowie i budowanie pokoju. Football3 trafił do Polski w 2007 roku. Jak to zwykle bywa zdecydował trochę przypadek – bo nie z intencją poznania tej metody trafił na wolontariat (w ramach programu Komisji Europejskiej „Młodzież w działaniu”) do Brandenburgii Arkadiusz Mierkowski. Metoda trafiła na zdolnego ucznia oraz podatny grunt i była wykorzystywana przez Stowarzyszenie Trenuj Bycie Dobrym do pracy z młodzieżą, jako narzędzie angażujące młodzież pomagające rozwijać kompetencje społeczne i liderskie. W 2016 roku rozpoczęto tworzenie ogólnopolskiej sieci liderów, animatorów, nauczycieli którzy w swojej codziennej pracy z młodzieżą chcieli wykorzystywać football3.
3. Edukacja wczesnoszkolna jako kluczowy kierunek rozwoju football3 w Polsce
W 2018 roku metoda dotarła po raz pierwszy do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, którzy ocenili football3 jako metodę innowacyjną, służącą rozwijaniu kompetencji społecznych dziewczynek i chłopców. Od tego czasu football3 dotarł do blisko 200 nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej, 90 szkół podstawowych i ponad 20 tys dziewczyn i chłopców uczących się w klasach I-III szkoły podstawowej.
Za tym wyborem przemawiają konkretne liczby i dane płynące z badań, raportów i diagnoz. Aż 36% dzieci w wieku 7-9 lat nie uczestniczy w regularnie organizowanych zajęciach sportowych. Sport w Polsce charakteryzuje się nierównym dostępem ze względu na płeć. Aktywność fizyczna i sportowa wśród dziewcząt i kobiet jest niższa niż wśród chłopców i mężczyzn. Przykładowo 24,7% zawodników posiadających licencje w polskich związkach sportowych to kobiety i dziewczęta, mimo, że zawodniczki stanowią 41% kadr Reprezentacji Polski (dane GUS z 2021 roku). W 2021 kobiety stanowiły zaledwie 8% wszystkich trenerów w związkach sportowych i 28% instruktorów w związkach sportowych. Ponadto 21% sędziów w polskich związkach sportowych stanowiły kobiety. Kobiety rzadko są członkami zarządu czy rady nadzorczej nawet w żeńskim sporcie. W klubach Orlen Ekstraligi Kobiet (najwyższej lidze rozgrywkowej w piłce nożnej kobiet w Polsce) zróżnicowany (ze względu na płeć) skład przynajmniej jednego organu występował tylko w 41,7% organizacji. Stąd decyzja postawieniu na edukację wczesnoszkolną oraz wspieranie nauczycielek w ich codziennych edukacyjnych i wychowawczych zmaganiach. Wykorzystanie sportu jako metody pracy nad postawami najmłodszych jawi się także jako konieczność w świetle takich danych:
48% doświadczyło doświadczyło przemocy fizycznej ze strony rówieśników
38% dzieci doświadczyło cyberprzemocy (Co trzecia osoba była wyzywana, blisko co czwarta ośmieszana i poniżania)
4. football3 a cele rozwojowe, edukacyjne dzieci wczesnoszkolnych (7-9 lat)
Metoda w komplementarny sposób rozwija i uzupełnia obszary fizycznego, emocjonalnego i psychicznego rozwoju dzieci. Gra rozwija sprawności motoryczne i sensoryczne, kształtuje umiejętność respektowania przepisów gier, zabaw zespołowych i przepisów poruszania się w miejscach publicznych. Dzieci mają okazję do rozpoznawania, rozumienia i nazywania emocji oraz uczuć innych osób. Gra odpowiada także na potrzebę tworzenia relacji z rówieśnikami. Pobudza umiejętność uświadamiania sobie uczuć przeżywanych przez inne osoby z jednoczesną próbą zrozumienia, dlaczego one występują, a także różnicowania form ich wyrażania w zależności od wieku i płci. W kontekście społecznym uczniowie mają szansę by oceniać postępowania innych ludzi poprzez pryzmat wartości a także odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i reguł. Nie bez znaczenia jest także kształtowanie kompetencji obdarzania szacunkiem koleżanek, kolegów i osób dorosłych oraz okazywania go za pomocą prostych form wyrazu oraz stosownego zachowania.
5. Długofalowe cele jakie stawiamy przed football3
Horyzont 2030 roku jaki stawiamy sobie w organizacji jako strategiczny punkt odniesienia skuteczności naszych działań, odnosi się do konkretnych i policzalnych efektów:
- zwiększenia liczby kobiet mediatorek i trenerek football3 w Polsce;
- popularyzację tej metody w środowisku nauczycielek edukacji wczesno-szkolnej (klasy I-III);
- wzmocnienie roli nauczycielek tego poziomu edukacji w kontekście dostrzeżenia przez środowisko szkolne (dzieci, rodzice, kadra zarządcza, samorząd) ich potencjału do prowadzenia wartościowych lekcji WF w oparciu o metodę football3;
- uatrakcyjnienia zajęć WF dla dzieci wczesnoszkolnych, co przekładać się będzie na zmniejszenie liczby godzin absencji;
- zwiększenia roli i pozycji dziewcząt i kobiet w polskim sporcie, przyczynienie się do podniesienia odsetka tych, które podejmą treningi w klubach czy organizacjach sportowych;
- promowania i edukowania równego dostępu do sportu niezależnie od płci, wieku, sprawności.
6. Co mówią nauczycielki, które poznały i stosują football3 w swoich szkołach podczas lekcji WF?
7. ABC o football3 w szkole
Zapraszamy do zapoznania sie z ABC o football3 w szkole – z football3 – odkrywamy superMOCe
8. Zostań mediatorem football3 w szkole
Jak zostać mediatorem football3 w szkole? Odpowiedź znajdziesz tutaj -> Zostań mediatorem football3 – z football3 – odkrywamy superMOCe