Syców – football3 z uczestnikami Warsztatów Terapii Zajęciowej
Co jest dobrą praktyką
W Sycowie Lider dotarł z zajęciami i prowadził je z uczestnikami lokalnych Warsztatów Terapii Zajęciowej, którzy obejmują m. in. osoby niepełnosprawne ruchowo i umysłowo. Zajęcia zostały dobrze przyjęte w grupie, która często, również w związku z przekonaniami trenerów, jest pomijana w promocji nowych form aktywności fizycznej.
Jak zostało zrealizowane?
Lider miał wcześniejsze doświadczenie współpracy z uczestnikami WTZ-u podczas swojej pracy w MOSiR w Sycowie. Jakub miał okazję prowadzić zajęcia dla uczestników WTZ-ów podczas różnych imprez, jak lokalne zawody łucznictwa czy bolle. Widział ich entuzjazm dotyczący ruchu i chęć udział w zorganizowanej aktywności fizycznej. Stąd też po tym, jak zdecydował się prowadzić zajęcia football3 z uczestnikami WTZ nie było z tym formalnych problemów. Jak zwrócił uwagę Jakub – osoba z zewnątrz prowadząca zajęcia w WTZ to same plusy – przede wszystkim zaś organizuje czas podopiecznym.
Jakub, ze względu na swoje wcześniejsze doświadczenia, nie miał też obaw względem prowadzenia zajęć w WTZcie. Jak wspomniał – traktował tą grupę jak każdą inną, również są w niej ambitne jednostki i takie, które niespecjalnie chcą się zmęczyć. Uczestnicy zajęć mają różny stopień niepełnosprawności intelektualnej i fizycznej. Z perspektywy lidera są jednak pogodni, wyrozumiali, zainteresowani samą formą. Prowadzi on z grupą różnorodne zajęcia, uwzględniające też elementy innych dyscyplin.
W odniesieniu do samego football3, akcent był przeniesiony na możliwość wyboru własnych zasad, które cenili sobie uczestnicy. Ciekawy był też dialog po meczu, dzięki któremu trening nie kończy się bez jego podsumowania – to takie zamknięcie zajęć.
Co się musiało zadziać, by było to możliwe?
- Lider z dużym zaufaniem w lokalnej społeczności, które pozwoliło mu wejść do WTZ-u
- Znajomość grupy ze strony Lidera (często boimy się nieznanego)
- Wartość dla wszystkich stron – tzn. lidera, uczestników, ośrodka
- Atrakcyjność football3 dla uczestników – ta forma, poprzez np. dostosowywanie zasady czy punkty fair play może wyrównywać szanse w przypadku nierównej sprawności uczestników. Jakub zwrócił też uwagę, że zmieniające się zasady wymagają od uczestników dodatkowego skupienia, co w niektórych grupach może być dodatkową atrakcją. Zajęcia football3 znacznie też się od siebie różnią (np. poprzez inne zasady) co może być kolejnym atrakcyjnym bodźcem.
Autor: dr Paweł Zembura – sportimpakt.org / Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego
Materiał zrealizowany w ramach projektu „Fair Play Program = Akademia + Drużyny + Grywalizacja + Forum + Badania” realizowanego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 r. koordynowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz przy wsparciu finansowym Fundacji Orlen w ramach projektu Fair Play Stacje w Fair Play Programie