Dobra praktyka z Nowej Góry

gru 24, 2019

Nowa Góra – budowanie zespołu wolontariuszy wokół lidera

Dobra praktyka

Marcin Sielczak – animator pracujący na Orliku w Nowej Górze bardzo dobrze radzi sobie w budowaniu zespołu i koordynacji pracy wolontariuszy. Był w stanie stworzyć zespół, który w znacznym stopniu „wyręcza” go z zadań w programie: np. przygotowując zajęcia football3 czy koordynując komunikację programu w mediach społecznościowych. Wyróżniającym aspektem w Nowej Górze było też prowadzenie zajęć w różnych lokalizacjach: zarówno w szkołach podstawowych, jak i na orlikach.

 

Jak zostało to zrealizowane

Trzonem drużyny w Górze są uczniowie i byli uczniowie szkoły w Górze, z którymi ma styczność Lider. Część tej grupy uczestniczyła w pilotażowej edycji projektu Fair Play, a także brała udział w realizacji innych wydarzeń podejmowanych przez Lidera – jak choćby turnieje AMP Football. To właśnie ci bardziej doświadczeni wolontariusze prowadzili rekrutację do Fair Play Drużyny, do której wciąż zgłaszają się kolejni chętni.


W opinii Marcina wynika to trochę z charakterystyki miejscowości, gdzie nie ma dużej alternatywnej oferty spędzania wolnego czasu dla młodych ludzi. Druga sprawa to towarzyski cel, w którym wolontariusze biorą udział w programie. Doceniają to, że spotkania i gra nie jest skoncentrowana na wyczynie – dążeniu do wyniku. Przypomnieniu o tym służą comiesięczne spotkania integracyjne, w luźniejszej atmosferze. W przekonaniu Lidera wolontariusze czują się też docenieni za swoje wysiłki np. poprzez możliwość wzięcia udziału w wyjazdach na podsumowanie edycji pilotażowej.


Na pewno ważnym aspektem atrakcyjności wolontariatu jest wiele ról, w jakich występują młodzi ludzie. Marcin wiele zadań związanych z prowadzeniem zajęć football3 przekazuje wolontariuszom i muszą się z nich wywiązać np. fotografowanie zajęć, pisanie raportów czy przygotowywanie formuły zajęć. Te zadania są wymieniane między wolontariuszami, więc są ciągłym bodźcem do nauki czegoś nowego.


Zdecydowana większość zajęć odbywała się w szkołach, w klasach 1-3. Zajęcia odbywały się w trzech lokalizacjach, co wynikało z tego, że Lider chciał dostosować ich prowadzenie do zróżnicowanego zespołu wolontariuszy w programie. Przykładowo, część wolontariuszy uczyła się w szkołach średnich w Płocku, więc część zajęć football3 odbywała się właśnie w jednej ze szkół podstawowych w mieście.


Z obserwacji Marcina wprowadzanie zajęć football3 w klasach edukacji wczesnoszkolnej musi odbywać się powoli. Niektóre elementy są też trudniejsze dla małych dzieci do przyswojenia np. przyznawanie drugiej drużynie punktów fair play na zakończenie rozgrywki. Lider wspomniał, że realnie ten koncept dopiero przyswajają trzecioklasiści (nie kalkulują, żeby wygrać). Druga sprawa- młodszym dzieciom trudno przychodzi wybór zasad – trudno jest im dojść do wspólnego mianownika i wymaga to zaangażowania lidera. Na innych nauczycielach zajęcia football3 robią jednak wrażenie ze względu na to, że dzieci się między sobą komunikują – nie tylko mówią ale muszą też słuchać.

 

Co się musiało zadziać, by było to możliwe?

  • Lider systematycznie pracował z mniejszą grupą wolontariuszy, która prowadziła dalszy nabór do zespołu – to wciąż „grupa znajomych”
  • Wcześniejsze kontakty lidera umożliwiły prowadzenie zajęć w różnych miejscach i rozwój programu poza obrębem Nowej Góry
  • Atrakcyjny dla wolontariuszy aspekt towarzyski zajęć jest dodatkowo wspierany przez Lidera, choćby poprzez „luźniejsze”, towarzyskie spotkania
  • Zaangażowania wolontariuszy wymaga ich zwiększająca się rola w realizacji zajęć i ich coraz większa odpowiedzialność, którą za nie ponoszą

Autor:  dr Paweł Zembura – sportimpakt.org  / Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego


Materiał zrealizowany w ramach projektu „Fair Play Program = Akademia + Drużyny + Grywalizacja + Forum + Badania” realizowanego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 r. koordynowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz przy wsparciu finansowym Fundacji Orlen w ramach projektu Fair Play Stacje w Fair Play Programie

Najnowsze wpisy

#lekcje football3 – innowacje | Mrągowo 2022

#lekcje football3 – innowacje | Mrągowo 2022

w Szkole Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika oraz Szkole Podstawowej nr 4 im. Generała Grota Roweckiego w Mrągowie zorganizowano 24 innowacyjne lekcje football3, które umożliwiają dziewczynkom i chłopcom równy dostęp do sportu i aktywności fizycznej Projekt...

czytaj dalej
innowacyjne #lekcje football3 | Gdańsk 2022

innowacyjne #lekcje football3 | Gdańsk 2022

w Szkole Podstawowej nr 89 im. Tadeusza Mazowieckiego w Gdańsku zorganizowano 72 lekcje football3, jako formę innowacji pedagogicznych, które umożliwiają dziewczynkom i chłopcom równy dostęp do sportu i aktywności fizycznej Lekcje football3 zostały zorganizowane przez...

czytaj dalej
#lekcje football3 | Nowa Góra 2022

#lekcje football3 | Nowa Góra 2022

w Szkole Podstawowej im. Zbigniewa Dłużniewskiego w Nowej Górze zorganizowano 17 innowacyjnych lekcji football3, które umożliwiają dziewczynkom i chłopcom równy dostęp do sportu i aktywności fizycznej Lekcje football3 zostały zorganizowane przez 3 nauczycielek...

czytaj dalej
FIFA Foundation

FIFA Foundation

football3 empower girls, women and Global Goals in Poland after COVID times Inequalities and exclusion of girls and women is one of the biggest problems of sport in Poland. The isolation and exclusion of women and girls is confirmed by statistics. In football, the...

czytaj dalej