Dobra praktyka z Maszewa Dużego

gru 23, 2019

Maszewo Duże – budowanie i utrzymanie zespołu wolontariuszy

 

Dobra praktyka

Wyróżnikiem Maszewa, w którym zajęcia koncentrują się na przyszkolnym Orliku, jest mocna grupa wolontariuszy. Lider – Łukasz Rakowski stawia na budowanie silnych relacji w zespole a w rezultacie – wychowuje młodych liderów, którzy w coraz większym stopniu angażują się w różnorodne aktywności, również te powiązane z Fair Play Programem.

 

Jak zostało to zrealizowane

Do grupy wolontariuszy rekrutowały się osoby, które nie są uczniami Lidera (który jest też nauczycielem WF w szkole obok Orlika). W obecnej grupie część osób trafiło poprzez otwartą rekrutację, w której najistotniejszą rolę pełnił otwarty nabór poprzez Lidera. Nie była natomiast efektywna promocja wolontariatu online, poprzez facebook np. dokumentując zeszłoroczne możliwości w programie (m. in. wyjazd grupy na turniej do Mrągowa, udział w międzynarodowym turnieju w Budapeszcie, współorganizacja międzynarodowych zawodów w Warszawie i w Mrągowie). Lider traktuje facebooka bardziej do informowania o aktywnościach na Orliku wspomniał, że w przyszłości będzie chciał też wykorzystać go bardziej promocyjnie – np. pokazując wartość z udziału w wolontariacie przez samych wolontariuszy.


W Fair Play Programie Lider angażuje wolontariuszy w kolejnych zadaniach rozszerzających program np. prowadzenie zajęć z football3 w języku angielskim, czy samodzielne organizowanie zajęć football3 dla młodszych uczestników (pod opieką Lidera). Jedna z młodych wolontariuszek-liderek, zaangażowana również w program w zeszłym roku , uczestniczyła w roli współorganizatora w koordynacji międzynarodowego turnieju football3 w Warszawie czy prowadziła zajęcia o football3 dla animatorów w trakcie wojewódzkiej konferencji pod auspicjami organizacji Orły Sportu. W wydarzeniu football3 & Global Goals uczestniczyło aż 20 wolontariuszy.


Oprócz tego Lider wykorzystuje różnorodne lokalne wydarzenia do budowania zespołu. Przykłady to wolontariat w trakcie lokalnych imprez biegowych RYKOwisko czy Górska Zadyszka, wspólne wyjście do leśniczówki.

 

Co się musiało zadziać, by było to możliwe?

  • Konieczny był czas i uwaga poświęcona wolontariuszom przez Lidera i jego wkład w integrację i budowanie zespołu
  • Atrakcyjność wolontariatu dla wolontariuszy – ciągłe podnoszenie im poprzeczki i dawanie ambitnych zadań
  • Inspirujące przykłady – można zobaczyć co robią inni wolontariusze i jak się rozwijają
  • Bliskie relacje towarzyskie między wolontariuszami – np. budowane poprzez wspólne doświadczenia, integrację
  • Istotna jest też ciągłość programu, który zapewnia stały „dopływ zadań” dla wolontariuszy. W innym wypadku ich wymyślanie spadłoby na lider

Autor:  dr Paweł Zembura – sportimpakt.org  / Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego


Materiał zrealizowany w ramach projektu „Fair Play Program = Akademia + Drużyny + Grywalizacja + Forum + Badania” realizowanego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 r. koordynowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz przy wsparciu finansowym Fundacji Orlen w ramach projektu Fair Play Stacje w Fair Play Programie

Najnowsze wpisy

#lekcje football3 – innowacje | Mrągowo 2022

#lekcje football3 – innowacje | Mrągowo 2022

w Szkole Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika oraz Szkole Podstawowej nr 4 im. Generała Grota Roweckiego w Mrągowie zorganizowano 24 innowacyjne lekcje football3, które umożliwiają dziewczynkom i chłopcom równy dostęp do sportu i aktywności fizycznej Działania...

czytaj dalej
innowacyjne #lekcje football3 | Gdańsk 2022

innowacyjne #lekcje football3 | Gdańsk 2022

w Szkole Podstawowej nr 89 im. Tadeusza Mazowieckiego w Gdańsku zorganizowano 72 lekcje football3, jako formę innowacji pedagogicznych, które umożliwiają dziewczynkom i chłopcom równy dostęp do sportu i aktywności fizycznej Lekcje football3 zostały zorganizowane przez...

czytaj dalej
#lekcje football3 | Nowa Góra 2022

#lekcje football3 | Nowa Góra 2022

w Szkole Podstawowej im. Zbigniewa Dłużniewskiego w Nowej Górze zorganizowano 17 innowacyjnych lekcji football3, które umożliwiają dziewczynkom i chłopcom równy dostęp do sportu i aktywności fizycznej Lekcje football3 zostały zorganizowane przez 3 nauczycielek...

czytaj dalej
FIFA Foundation

FIFA Foundation

football3 empower girls, women and Global Goals in Poland after COVID times Inequalities and exclusion of girls and women is one of the biggest problems of sport in Poland. The isolation and exclusion of women and girls is confirmed by statistics. In football, the...

czytaj dalej