Dobra praktyka z Maszewa Dużego

gru 23, 2019

Maszewo Duże – budowanie i utrzymanie zespołu wolontariuszy

 

Dobra praktyka

Wyróżnikiem Maszewa, w którym zajęcia koncentrują się na przyszkolnym Orliku, jest mocna grupa wolontariuszy. Lider – Łukasz Rakowski stawia na budowanie silnych relacji w zespole a w rezultacie – wychowuje młodych liderów, którzy w coraz większym stopniu angażują się w różnorodne aktywności, również te powiązane z Fair Play Programem.

 

Jak zostało to zrealizowane

Do grupy wolontariuszy rekrutowały się osoby, które nie są uczniami Lidera (który jest też nauczycielem WF w szkole obok Orlika). W obecnej grupie część osób trafiło poprzez otwartą rekrutację, w której najistotniejszą rolę pełnił otwarty nabór poprzez Lidera. Nie była natomiast efektywna promocja wolontariatu online, poprzez facebook np. dokumentując zeszłoroczne możliwości w programie (m. in. wyjazd grupy na turniej do Mrągowa, udział w międzynarodowym turnieju w Budapeszcie, współorganizacja międzynarodowych zawodów w Warszawie i w Mrągowie). Lider traktuje facebooka bardziej do informowania o aktywnościach na Orliku wspomniał, że w przyszłości będzie chciał też wykorzystać go bardziej promocyjnie – np. pokazując wartość z udziału w wolontariacie przez samych wolontariuszy.


W Fair Play Programie Lider angażuje wolontariuszy w kolejnych zadaniach rozszerzających program np. prowadzenie zajęć z football3 w języku angielskim, czy samodzielne organizowanie zajęć football3 dla młodszych uczestników (pod opieką Lidera). Jedna z młodych wolontariuszek-liderek, zaangażowana również w program w zeszłym roku , uczestniczyła w roli współorganizatora w koordynacji międzynarodowego turnieju football3 w Warszawie czy prowadziła zajęcia o football3 dla animatorów w trakcie wojewódzkiej konferencji pod auspicjami organizacji Orły Sportu. W wydarzeniu football3 & Global Goals uczestniczyło aż 20 wolontariuszy.


Oprócz tego Lider wykorzystuje różnorodne lokalne wydarzenia do budowania zespołu. Przykłady to wolontariat w trakcie lokalnych imprez biegowych RYKOwisko czy Górska Zadyszka, wspólne wyjście do leśniczówki.

 

Co się musiało zadziać, by było to możliwe?

  • Konieczny był czas i uwaga poświęcona wolontariuszom przez Lidera i jego wkład w integrację i budowanie zespołu
  • Atrakcyjność wolontariatu dla wolontariuszy – ciągłe podnoszenie im poprzeczki i dawanie ambitnych zadań
  • Inspirujące przykłady – można zobaczyć co robią inni wolontariusze i jak się rozwijają
  • Bliskie relacje towarzyskie między wolontariuszami – np. budowane poprzez wspólne doświadczenia, integrację
  • Istotna jest też ciągłość programu, który zapewnia stały „dopływ zadań” dla wolontariuszy. W innym wypadku ich wymyślanie spadłoby na lider

Autor:  dr Paweł Zembura – sportimpakt.org  / Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego


Materiał zrealizowany w ramach projektu „Fair Play Program = Akademia + Drużyny + Grywalizacja + Forum + Badania” realizowanego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 r. koordynowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz przy wsparciu finansowym Fundacji Orlen w ramach projektu Fair Play Stacje w Fair Play Programie

Najnowsze wpisy

Oto one! Szkoły odkrywające superMOCe z football3 w 2025 roku!

Oto one! Szkoły odkrywające superMOCe z football3 w 2025 roku!

Z radością i dumą ogłaszamy listę szkół, które w 2025 roku otrzymują wyjątkowy tytuł „Szkoły odkrywającej superMOCe z football3”! 🎓⚽💥 Jestnam niezmiernie miło ogłosić szkół, które dzięki zaangażowaniu mediatorek i mediatorów football3, na co dzień nauczycielek...

czytaj dalej
Scenariusze lekcji z football3 odkrywamy superMOCe dzieci

Scenariusze lekcji z football3 odkrywamy superMOCe dzieci

Scenariusze lekcji z football3 odkrywamy superMOCe dzieci są gotowym narzędziem, które może służyć nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej w ich codziennej pracy, by wspierać wszechstronny rozwój dzieci – fizyczny, emocjonalny i społeczny – promując przy tym równość...

czytaj dalej