Raport ewaluacyjny: football3 w szkole 2024/25

sie 14, 2025

Raport „Ewaluacja projektów football3 girls and women changemakers / football3 at school → football3 changemakers” autorstwa dr. Pawła Zembury (SportImpakt, 2025) podsumowuje dwa ogólnopolskie projekty realizowane przez Stowarzyszenie Trenuj Bycie Dobrym we współpracy z UEFA Foundation, FIFA Foundation i Polskim Związkiem Piłki Nożnej. Jak czytamy:

„Celem projektów było wprowadzenie metody football3 do szkół podstawowych jako narzędzia rozwijającego kompetencje społeczne dzieci, wspierającego równość płci i wzmacniającego wychowawczą funkcję sportu”.

W działaniach wzięło udział:

  • 13 konferencji edukacyjnych w całej Polsce,
  • 417 nauczycielek z dyplomem uczestnictwa,
  • 9740 dziewczynek i chłopców uczestniczących w lekcjach football3,
  • 2193 dzieci w lokalnych turniejach,
  • 298 dzieci i 41 nauczycielek w gali finałowej w Gdańsku.

Projekt otrzymał patronat Ministerstwa Edukacji Narodowej i wsparcie Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz Kuratorium Oświaty wGdańsku, co – jak zauważa raport – „ułatwiło organizację i komunikację”.

„Football3 to modyfikacja piłki nożnej […] której celem jest wykorzystanie popularności piłki nożnej do promocji współpracy, nauki rozwiązywania konfliktów i wartości wpisujących się w fair play” .
„W football3 ogranicza się rywalizację sportową na rzecz promocji m.in. inkluzywności i dialogu społecznego. W grze nie uczestniczą sędziowie, a mediatorzy, którzy pomagają uczestnikom samodzielnie rozwiązać nieporozumienia powstałe w ciągu gry” .

Zajęcia football3 składają się z trzech części:

  1. Ustalanie zasad przez uczniów,
  2. Gra właściwa bez sędziego,
  3. Rozmowa podsumowująca i ocena fair play.

W ocenie nauczycielek football3 to metoda, która:

„umożliwia budowanie relacji w klasie i wychowywanie poprzez sport” oraz
„nie faworyzuje tylko najlepszych fizycznie, ale daje przestrzeń wszystkim uczniom”.

Z raportu wynika, że aż 78% uczestników uznało treści konferencji za „zdecydowanie wartościowe”, a 94% poleciłoby szkolenie innym. Większość nauczycielek po konferencjach zaczęła wdrażać metodę w swoich szkołach – „około 40% uczestników sprawdziło football3 w swojej pracy, a około 20% zaangażowało się w nią bardziej” . W opinii uczestniczek:

„Zajęcia dzięki tej propozycji mogą być bardziej atrakcyjne i mogą niwelować niezdrową rywalizację oraz zachęcać nawet te dzieci, które nie lubią tego typu gier” (s. 27).

Raport wskazuje, że football3 stał się projektem prestiżowym dla wielu placówek:

„W badanych szkołach wdrażających football3, jest on postrzegany jako projekt prestiżowy. […] Szanse na promocję szkoły zwiększają jej zaangażowanie i wspiera to dostęp do rozwoju”

Dyrektorzy szkół podkreślali, że partnerstwo z PZPN i patronat MEN „ułatwia dotarcie do szkół” i zwiększa zaufanie do projektu. Jednym z trwałych efektów była budowa sieci 30–40 liderek football3, które dziś pełnią rolę edukatorów football3 i prowadzą konferencje i wspierają inne nauczycielki:

„Nauczycielki znają się, kontaktują ze sobą i mają realny wpływ na projekt, dzieląc się swoimi uwagami” .

Autor podkreśla:

„Football3 obrazuje wysoki poziom akceptacji metody na potrzeby pracy nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. […] Zewnętrzni interesariusze widzą w football3 szansę na budowanie mostów między edukacją i kulturą fizyczną”

Z raportu wynika, że football3:

  • rozwija kompetencje społeczne dzieci (komunikacja, współpraca, empatia, rozwiązywanie konfliktów),
  • wzmacnia rolę kobiet w sporcie i edukacji,
  • łączy sport z wychowaniem i edukacją obywatelską,
  • tworzy sieć liderek – nauczycielek-ambasadorek wartości sportowych,
  • zwiększa akceptację sportu opartego na wartościach w systemie edukacji

Autor w konkluzji zaznacza, że:

„Football3 buduje mosty między edukacją i sportem na różnych poziomach”
i „ułatwia efektywne wykorzystanie potencjału piłki nożnej do wpływu społecznego w kontekście edukacji”

POBIERZ RAPORT

Źródło:
Zembura, P. (2025). Ewaluacja projektów „football3 girls and women changemakers” i „football3 at school → football3 changemakers”. SportImpakt, Warszawa 2025.

Najnowsze wpisy

Konkurs football3 changemakers 2025/26

Konkurs football3 changemakers 2025/26

Rozpoczynamy konkurs skierowany do nauczycielek/li edukacji wczesnoszkolnej, którzy wzięli udział w konferencjach edukacyjnych „football3 w szkole” w 2023 r., w 2024 r. i w 2025 r., nauczycielek/li edukacji wczesnoszkolnej posiadających certyfikat mediatora football3....

czytaj dalej
Zostań mediatorem football3

Zostań mediatorem football3

Jak zostać certyfikowanym mediatorem football3? Krok 1 Zapisz się i weź udział w jednej z konferencji i warszatów edukacyjnych Odkrywamy superMOCe dzieci z football3 w 2025 roku. Harmonogram konferencji i warsztatów znajdziesz -> TUTAJ Krok 2 W dniu konferencji i...

czytaj dalej
Słowa, które zostają – Nina Patalon o football3

Słowa, które zostają – Nina Patalon o football3

Słowa selekcjonerki reprezentacji Polski kobiet Niny Patalon, wypowiedziane podczas turnieju football3 dla solidarności w Gdańsku, to najlepsze podsumowanie tego, czym naprawdę był ten turniej – lekcją życia, która pokazuje, że każde dziecko jest mistrzem, gdy...

czytaj dalej
𝗳𝗼𝗼𝘁𝗯𝗮𝗹𝗹𝟯 𝗰𝗵𝗮𝗻𝗴𝗲𝗺𝗮𝗸𝗲𝗿𝗸𝗶 𝟮𝟬𝟮𝟱 – poznajcie zwyciężczynie konkursu na scenariusz lekcji football3 „odkrywamy superMOCe dzieci”!

𝗳𝗼𝗼𝘁𝗯𝗮𝗹𝗹𝟯 𝗰𝗵𝗮𝗻𝗴𝗲𝗺𝗮𝗸𝗲𝗿𝗸𝗶 𝟮𝟬𝟮𝟱 – poznajcie zwyciężczynie konkursu na scenariusz lekcji football3 „odkrywamy superMOCe dzieci”!

Z ogromną radością przedstawiamy zwyciężczynie konkursu na autorski scenariusz lekcji football3 „odkrywamy superMOCe dzieci”! Wszystkie nagrodzone osoby to nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, które na co dzień pracują z dziewczynkami i chłopcami w klasach I–III. To...

czytaj dalej