Raport „Ewaluacja projektów football3 girls and women changemakers / football3 at school → football3 changemakers” autorstwa dr. Pawła Zembury (SportImpakt, 2025) podsumowuje dwa ogólnopolskie projekty realizowane przez Stowarzyszenie Trenuj Bycie Dobrym we współpracy z UEFA Foundation, FIFA Foundation i Polskim Związkiem Piłki Nożnej. Jak czytamy:
„Celem projektów było wprowadzenie metody football3 do szkół podstawowych jako narzędzia rozwijającego kompetencje społeczne dzieci, wspierającego równość płci i wzmacniającego wychowawczą funkcję sportu”.
W działaniach wzięło udział:
- 13 konferencji edukacyjnych w całej Polsce,
- 417 nauczycielek z dyplomem uczestnictwa,
- 9740 dziewczynek i chłopców uczestniczących w lekcjach football3,
- 2193 dzieci w lokalnych turniejach,
- 298 dzieci i 41 nauczycielek w gali finałowej w Gdańsku.
Projekt otrzymał patronat Ministerstwa Edukacji Narodowej i wsparcie Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz Kuratorium Oświaty wGdańsku, co – jak zauważa raport – „ułatwiło organizację i komunikację”.
Football3 – gra, która uczy dialogu i współpracy
„Football3 to modyfikacja piłki nożnej […] której celem jest wykorzystanie popularności piłki nożnej do promocji współpracy, nauki rozwiązywania konfliktów i wartości wpisujących się w fair play” .
„W football3 ogranicza się rywalizację sportową na rzecz promocji m.in. inkluzywności i dialogu społecznego. W grze nie uczestniczą sędziowie, a mediatorzy, którzy pomagają uczestnikom samodzielnie rozwiązać nieporozumienia powstałe w ciągu gry” .
Zajęcia football3 składają się z trzech części:
- Ustalanie zasad przez uczniów,
- Gra właściwa bez sędziego,
- Rozmowa podsumowująca i ocena fair play.
W ocenie nauczycielek football3 to metoda, która:
„umożliwia budowanie relacji w klasie i wychowywanie poprzez sport” oraz
„nie faworyzuje tylko najlepszych fizycznie, ale daje przestrzeń wszystkim uczniom”.
Dlaczego nauczycielki cenią football3?
Z raportu wynika, że aż 78% uczestników uznało treści konferencji za „zdecydowanie wartościowe”, a 94% poleciłoby szkolenie innym. Większość nauczycielek po konferencjach zaczęła wdrażać metodę w swoich szkołach – „około 40% uczestników sprawdziło football3 w swojej pracy, a około 20% zaangażowało się w nią bardziej” . W opinii uczestniczek:
„Zajęcia dzięki tej propozycji mogą być bardziej atrakcyjne i mogą niwelować niezdrową rywalizację oraz zachęcać nawet te dzieci, które nie lubią tego typu gier” (s. 27).
Wpływ projektu na szkoły i społeczność
Raport wskazuje, że football3 stał się projektem prestiżowym dla wielu placówek:
„W badanych szkołach wdrażających football3, jest on postrzegany jako projekt prestiżowy. […] Szanse na promocję szkoły zwiększają jej zaangażowanie i wspiera to dostęp do rozwoju”
Dyrektorzy szkół podkreślali, że partnerstwo z PZPN i patronat MEN „ułatwia dotarcie do szkół” i zwiększa zaufanie do projektu. Jednym z trwałych efektów była budowa sieci 30–40 liderek football3, które dziś pełnią rolę edukatorów football3 i prowadzą konferencje i wspierają inne nauczycielki:
„Nauczycielki znają się, kontaktują ze sobą i mają realny wpływ na projekt, dzieląc się swoimi uwagami” .
Wnioski końcowe z ewaluacji
Autor podkreśla:
„Football3 obrazuje wysoki poziom akceptacji metody na potrzeby pracy nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. […] Zewnętrzni interesariusze widzą w football3 szansę na budowanie mostów między edukacją i kulturą fizyczną”
Z raportu wynika, że football3:
- rozwija kompetencje społeczne dzieci (komunikacja, współpraca, empatia, rozwiązywanie konfliktów),
- wzmacnia rolę kobiet w sporcie i edukacji,
- łączy sport z wychowaniem i edukacją obywatelską,
- tworzy sieć liderek – nauczycielek-ambasadorek wartości sportowych,
- zwiększa akceptację sportu opartego na wartościach w systemie edukacji
Autor w konkluzji zaznacza, że:
„Football3 buduje mosty między edukacją i sportem na różnych poziomach”
i „ułatwia efektywne wykorzystanie potencjału piłki nożnej do wpływu społecznego w kontekście edukacji”
POBIERZ RAPORT
Źródło:
Zembura, P. (2025). Ewaluacja projektów „football3 girls and women changemakers” i „football3 at school → football3 changemakers”. SportImpakt, Warszawa 2025.







