ABC o football3 w szkole

paź 23, 2023

ABC o football3 w szkole to wprowadzenie, które ma na celu zapoznanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z metodą football3, którą mogą wdrażać podczas swojej codziennej pracy.

Spis treści

  1. Wprowadzenie do football3 w szkole
  2. Multimedialna prezentacja o football3 w szkole
  3. Zasady gry, przyznawanie punktów, celebracje
  4. Mediator football3

1. wprowadzenie do football3 w szkole


w naturalny i komplementarny sposób uzupełnia ideę football3. Ma pomóc w  zaspokajaniu potrzeb konkretnej grupy odbiorców: nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej, dzieci w wieku 7-9 lat oraz środowiska szkolnego w którym wszyscy na co dzień funkcjonują. Pośrednie oddziaływane metody wykracza poza mury szkolne, wchodząc w interakcje ze społecznością lokalną i rodzicami. Postaramy się pokazać kluczowe elementy i założenia w sposób przystępny oraz zrozumiały. Chcemy by liczba pedagogów i dzieci, które choć raz zetknęły się z football3 była coraz większa a sama metoda była twórczo rozwijana i dopasowywana do potrzeb konkretnych lokalnych społeczności. Football3 to nieco zmieniona piłka nożna, gdzie mecz składa się z trzech części: dyskusji przed grą, faktycznej rozgrywki oraz dyskusji podsumowującej. Nie ma tu sędziego – uczestnicy muszą wypracować zasady na początku, zespoły przyznają sobie supermoce zaś zawodnicy ustalają sporne kwestie w drodze mediacji. Co ważne chłopcy i dziewczyny grają razem i rozwijają  kompetencje społeczne tj. empatia, szacunek, chęć niesienia pomocy, współpraca, radość, koleżeństwo, uczciwość, optymizm, umiejętność prowadzenia konstruktywnego dialogu.

    2. Multimedialna prezentacja o football3 w szkole

    3. Zasady gry, celebracja, super MOCe, przyznawanie punktów

    W drużynach różnej płci gracze wspólnie decydują o zasadach przed meczem. Po nim zastanawiają się nad zachowaniem swoim i przeciwników przyznając punkty za gole i grę fair play. Gra odbywa się bez sędziów dlatego gracze muszą nauczyć się jak poprzez dialog i kompromis samodzielnie rozwiązywać konflikty i sporne sytuacje. Dzielimy je na reguły stałe i otwarte. Najłatwiej ująć zasady w formie tabelarycznej:

    Zasady stałe

    • wspólna gra dziewczynek i chłopców;
    • gra na małe bramki;
    • gra na małej przestrzeni;
    • gra bez sędziów, ale z mediatorami;
    • gra bez fauli, bez wulgaryzmów;
    • gra z szacunkiem do przeciwnika ;
    • przed i po meczu drużyny podają sobie ręce;
    • ważne jest włączenie wszystkich zawodników i zawodniczek podczas wszystkich trzech części gry;
    • gra bez bramkarzy;
    • nie ma gry na spalone;
    • wspólna celebracja po rozegranym meczu.

    Zasady otwarte

    • są ustalane i wybierane podczas każdej dyskusji przedmeczowej;
    • wyboru zasad dokonują gracze dwóch drużyny biorących udział w meczu;
    • każda drużyna ma do wyboru jedną zasadę otwartą, a jedną zasadę otwartą wybierają obie drużyny wspólnie;
    • drużyny ustalają i wybierają wspólną celebrację po rozegranym meczu;
    • mediatorzy mogą zaprezentować przykładowy katalog zasad, jest on otwarty i można go również uzupełniać dzięki kreatywności uczestników.

    Przykłady zasad otwartych ukierunkowanych wprost na supermoce można zobrazować w poniższy sposób. Niemniej są to tylko propozycje i od potrzeb a także pomysłowości graczy i nauczycieli zależy ich wybór. Zachęcamy do pełnej kreatywności i testowania w tym zakresie.

    Szacunek: używanie podczas meczu tylko ładnych zwrotów, nacisk na używanie ładnych zwrotów – np. czy mógłbyś podać mi piłkę, dziękuję, przepraszam, proszę, obowiązkowo przybijamy “piątkę” strzelcowi gola drużyny przeciwnej.Empatia: po jednym graczu w każdej drużynie ma zawiązane oczy szalikiem, gra odbywa się w ciszy, dzieci komunikują się nie używając głosu.Równość: dzieci podczas meczu nie biegają, ale grają będąc na tzw. “raczkach” aby każdy miał równą możliwość uczestnictwa w meczu, zaś przed strzeleniem bramki każdy zawodnik musi dotknąć piłkiPomaganie: dzieci grają w parach, mają przywiązane nogi, muszą grać w ten sposób i pomagać sobie podczas gry.
    Odpowiedzialność: podajemy i strzelamy tylko lewą lub prawą nogą, zaliczamy drużynie bramkę dopiero jeśli wszystkie dzieci w drużynie dotkną piłkę.Komunikacja: gra odbywa się w ciszy, dzieci muszą komunikować się za pomocą gestów, drużyny mogą w czasie meczu używać tylko 3 słów i muszą wybrać znaczenie tych słów podczas meczu.Uczciwość: bramki można strzelić np. tylko głową lub lewą nogą żeby zdobyć bramkę, drużyna musi wymienić minimum pięć podań i głośno je liczyć.Współpraca: dzieci grają mecz trzymając się za ręca (chłopiec i dziewczyna), gra powinna być prowadzoną z taką ilością podań, aby każdy zawodnik mógł dotknąć piłki.

    Celebracja

    to także ważna część gry w football3. Podczas dyskusji przed meczem obie drużyny mogą wybrać swoją celebrację, którą będą wykonywać wspólnie po zakończeniu meczu tak by go wspólnie uczcić i świętować rywalizację w duchu fair-play. Im bardziej nietypowo, im więcej osób zaangażowanych w taką „cieszynkę”… tym lepiej. Przykład? Taniec z rękami w górze, podrzucanie zdobywców bramek, udawanie ulubionego zwierzęcia czy gest nawiązujący do superbohatrera – tu znów pełną przestrzeń do własnej inwencji mają uczestnicy.

    Jak liczymy punkty?

    Na szczęście nie jest to zajęcie bardzo skomplikowane i czasochłonne. Główna oś podziału punktów uwzględniających zdobywanie i przyznawanie supermocy najważniejszą sprawą jest trzymanie się dwóch reguł:

    a) każda drużyna po meczu przyznaje przeciwnej drużynie super moc (wybór musi zostać uzasadniony);b) mediator po meczu przyznaje obu drużynom super moce (także uzasadniając wybór).

    4. Mediator football3

    Przechodząc płynnie do opisu tej kluczowej dla metody football3 postaci, warto podkreślić, że w szkole, najczęściej tę rolę odgrywa nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, ale w ramach wolontariatu szkolnego można próbować powierzyć te zadania uczniom klas starszych – z korzyścią dla obu stron. A czasem warto zaryzykować i poprosić o pomoc…rodzica. Mediator musi pozostać przez cały czas neutralny, wykazywać się dużą cierpliwością i brakiem osądzania podczas dyskusji z graczami. Aktywna obserwacja, słuchanie uczestników, entuzjazm, szukanie rozwiązań problemów, dobra organizacja i samodyscyplina to kolejny zestaw cech z palety dobrego mediatora. To na nim spoczywa obowiązek ale i przywilej prowadzenia i moderowania całego procesu. Dla niego gra zaczyna się na długo przed „pierwszym gwizdkiem”. Przygotowanie przestrzeni do gry, zapewnienie piłek czy innych kolorów koszulek/znaczników, wybranie tematu lekcji wokół której stosowana będzie metoda football3. Wreszcie ustalenie wspólnie z dziećmi zasad gry a także przyznawanie supermocy.

    Przygotowanie i przeprowadzenie dyskusji przed meczem to podstawa udanej gry (na lekcjach football3 w szkole – odbywa się to w innym bloku przed blokiem poświęconym WFowi). To wtedy mediator zbiera drużyny by zainicjować otwartą rozmowę na temat lekcji – na przykład o empatii – tak by drużyny ustaliły zasady otwarte meczu. Mediator stara się zaangażować wszystkich uczestników w dyskusję oraz wybór otwartych zasad, które będą obowiązywać w czasie gry. Zasady trzeba spisać w formularzu meczowym. Mediator przypomina uczestnikom, że mecze należą do graczy. To oni są sędziami i decydują o faulach, rzutach wolnych i bramkach. To od nich zależy przestrzeganie zasad, tak by mecze były rozgrywane uczciwie. Mediator jest obok, wspiera ten proces i zapisuje rezultaty. Mediator interweniuje tylko gdy jest to naprawdę konieczne.

    Podczas pomeczowej dyskusji, stanowiącej trzecią część meczu, mediatorzy dbają o to by gracze zastanowili się nad swoim zachowaniem i ocenili reakcje przeciwnika. Zespoły omawiają mecz i jego kluczowe momenty, a każda drużyna jest proszona o przyznanie punktów fair play  lub super mocy rywalom. Każda decyzja musi być uzasadniona i precyzyjnie zakomunikowana. Czas na dyskusję nie jest limitowany, można ją przeprowadzić także w sali lekcyjnej a na zakończenie trzeba pogratulować obu zespołom.

    Dowiedz się więcej -> Zostań mediatorem football3 – z football3 – odkrywamy superMOCe


    Najnowsze wpisy

    Scenariusze lekcji z football3 odkrywamy superMOCe dzieci

    Scenariusze lekcji z football3 odkrywamy superMOCe dzieci

    Scenariusze lekcji z football3 odkrywamy superMOCe dzieci są gotowym narzędziem, które może służyć nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej w ich codziennej pracy, by wspierać wszechstronny rozwój dzieci – fizyczny, emocjonalny i społeczny – promując przy tym równość...

    czytaj dalej
    Zostań mediatorem football3

    Zostań mediatorem football3

    Jak zostać certyfikowanym mediatorem football3? Krok 1 Zapoznaj się z naszą publikacją "ABC o football3", którą znajdziesz TUTAJ. Krok 2 Zapisz się i weź udział w jednej z konferencji edukacyjnych football3 w szkołach. Harmonogram konferencji edukacyjnych...

    czytaj dalej
    Konkurs football3 changemakers

    Konkurs football3 changemakers

    Konkurs jest skierowany do nauczycielek/li edukacji wczesnoszkolnej, którzy wzięli udział w konferencjach edukacyjnych „football3 w szkole” w 2024 i w 2023 r., nauczycielek/li edukacji wczesnoszkolnej posiadających certyfikat mediatora football3 oraz do szkół, których...

    czytaj dalej
    Zapowiedź wydarzenia Festival24

    Zapowiedź wydarzenia Festival24

    Festival'24 już za kilka tygodni rozpocznie się dla naszych delegatów Trenuj Bycie Dobrym od pobytu w mieście Lyon, skąd następnie wyruszą oni do stolicy Francji, Paryża 🏀⚽🏐🏟🌍 Na tle 64. różnych organizacji z całego świata Trenuj Bycie Dobrym ma swoją ośmioosobową...

    czytaj dalej